5 kwietnia obchodziliśmy po raz pierwszy “Dzień bez płacenia gotówką”. Celem akcji jest zwiększenie świadomości na temat transakcji bezgotówkowych oraz zachęcenie Polaków, aby częściej płacili przy użyciu karty kredytowej lub płatniczej.

Popularność kart płatniczych rośnie

No Cash Day jest obchodzony w Europie już od 6 lat, jednak Polska dopiero w tym roku oficjalnie przyłączyła się do akcji promującej transakcje bezgotówkowe. Szacuje się, że ok. 70% mieszkańców naszego kraju posiada karty płatnicze a ilość operacji wykonywanych za ich pomocą z każdym rokiem wzrasta. Coraz więcej z nas chciałoby płacić kartą w urzędach, środkach komunikacji miejskiej i na płatnych parkingach, dlatego miasta inwestują w  specjalne automaty i terminale płatnicze.

Koniec z szarą strefą

Korzyści wynikające z płacenia kartą można rozpatrywać z punktu widzenia pojedynczych konsumentów, jak również w skali gospodarki całego kraju. Eksperci przekonują, że transakcje bezgotówkowe pozwalają zmniejszyć szarą strefę, ponieważ każda operacja jest udokumentowana. Przeciętny Kowalski, który płaci kartą ma większą kontrolę nad swoimi wydatkami a jego pieniądze są bezpieczne. Płatności bezgotówkowe są szybsze (zwłaszcza gdy korzystamy z funkcji zbliżeniowej) i wygodne. Nie musimy nosić portfela, a plastikowy pieniądz coraz częściej zastępuje aplikacja mobilna, dlatego za zakupy możemy zapłacić za pomocą telefonu.

Bezgotówkowa przyszłość

Chociaż w Polsce obserwujemy dynamiczny rozwój bankowości elektronicznej, w dalszym ciągu wypadamy blado na tle Europy. Obecnie w naszym kraju 20% transakcji jest wykonywanych bez użycia gotówki, natomiast w pozostałych krajach europejskich dwa razy tyle. Kartą płacimy najczęściej w sklepach, na stacjach benzynowych i w restauracjach. Nic jednak nie wskazuje na to, abyśmy całkowicie zrezygnowali z gotówki, biorąc pod uwagę, że codzienne wydatki regulujemy zazwyczaj w tradycyjny sposób. Eksperci finansowi przekonują natomiast, że w przyszłości będziemy musieli najprawdopodobniej całkowicie zapomnieć o papierowym pieniądzu.

 

Reklamy