RRSO czyli Realna Roczna Stopa Oprocentowania to współczynnik, dzięki któremu możemy obliczyć całkowity koszt kredytu. RRSO pozwala nam porównać ze sobą różne produkty pożyczkowe i określić, który z nich jest dla nas najbardziej korzystny.

 

Oprocentowanie nominalne a rzeczywiste

Pierwszym parametrem, na jaki zwracamy uwagę decydując się na kredyt lub chwilówka przez internet, jest przeważnie oprocentowanie. Wartość oprocentowania nominalnego mówi nam, ile wynosi koszt pożyczki w skali roku, uwzględniając jedynie kwotę pożyczanego kapitału. Jednak podpisując umowę z bankiem lub firmą pożyczkową, będziemy musieli ponieść również inne koszty, np. prowizję lub ubezpieczenie. Dzięki RRSO wiemy, ile wynoszą wszystkie opłaty związane z pożyczką, a więc zarówno oprocentowanie nominalne, jak i opłaty dodatkowe.

 

Czytaj drobny druk

Bez względu na to, czy interesuje nas kredyt hipoteczny, pożyczka na samochód, czy chwilówka na wakacje, zanim zdecydujemy się na zaciągnięcie zobowiązania finansowego powinniśmy wiedzieć, ile wynosi jego RRSO. Każda instytucja finansowa (bank, SKOK lub firma pożyczkowa) ma obowiązek powiadomić klienta o wartości oprocentowania rzeczywistego danego produktu we wszystkich przekazach reklamowych (najczęściej jego wartość jest podawana na końcu reklamy i zapisana drobniejszym drukiem). Dzięki temu możemy dowiedzieć się, ile będą wynosiły całkowite opłaty związane z zaciągniętym przez nas kredytem lub pożyczką, a tym samym porównywać konkurencyjne oferty i wybrać tę, która najlepiej spełnia nasze oczekiwania.  

UOKiK ukarze za brak czytelnej informacji o RRSO

O tym jak ważną rolę odgrywa rzetelne informowanie klientów o wartości RRSO, świadczą działania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W marcu br. UOKiK ukarał pięć podmiotów finansowych za niewystarczająco czytelne komunikaty reklamowe. Zgodnie z przepisami ustawy o kredycie konsumenckim, jeśli w reklamie pojawiają się dane na temat kosztu kredytu, muszą uwzględniać stopę oprocentowania oraz wszystkie opłaty składające się na RRSO. UOKiK przeanalizował reklamy telewizyjne banków oraz firm pożyczkowych, po czym stwierdził że pięć z nich nie spełnia wymogów ustawy. Ukarane podmioty zostały zobowiązane do publikacji stosownych oświadczeń, w których poinformowały klientów o stosowaniu niedozwolonych praktyk.  

Reklamy